Huurdersvereniging ‘de Bevelanden’, contact via info@dehvdb.nl
De kale huur en servicekosten.
Maar wat houden deze kosten precies in?
Verdeling kosten.
Onder
servicekosten
worden
verstaan:
kosten
voor
energie
zoals
gas
en
elektriciteit,
stookkosten
en
water.
De
verhuurder
kan
de
gemaakte
kosten
doorberekenen
bij
individueel
verbruik,
of
de
kosten
verdelen
aan
de
hand
van
een
verdeelsleutel.
Onder
servicekosten
vallen
ook
de
kosten
die
worden
gemaakt
voor
huisvesting,
materialen
en
het
salaris
van
de
huismeester.
Bij
deze
kosten
mogen
alleen
de
kosten
voor
de
werkzaamheden
van
de
desbetreffende
huurder
worden
opgenomen.
Deze
dienen
te
worden
verdeeld
aan
de
hand
van
een
redelijke
verdeelsleutel.
Verder
worden
administratiekosten
opgenomen
onder
servicekosten.
Over
het
algemeen
zijn
deze
kosten
5%
van
de
totale
servicekosten.
Kosten
voor
schoonmaak
en
herstelwerkzaamheden
kunnen
ook
worden
opgenomen
als
servicekosten.
Verder
zijn
de
vergoedingen
voor het gebruik van meubels en stoffering ook een soort van servicekosten. Hiervoor kan 20% van de verkoopwaarde in rekening worden gebracht per jaar.
Toestemming huurders.
Als
de
verhuurder
de
servicekosten
wil
aanpassen,
dan
heeft
hij
toestemming
nodig
van
een
meerderheid
van
de
huurders.
Ook
is
de
verhuurder
verplicht
per
jaar
een
overzicht
van
de
gemaakte
kosten
over
te
dragen
aan
de
huurder
van
de
woning.
Zo
heeft
de
huurder
inzicht
of
de
kosten
redelijk
zijn.
Wil
je
bezwaar
maken
tegen
de
hoogte van de servicekosten? Maak dan bezwaar hiertegen bij de Huurcommissie.
N.B.
verhuurder
hoeft
niet
altijd
de
stukken
op
te
sturen,
hij
mag
ook
inzage
verstrekken
(onderzoek
op
het
kantoor
van
de
verhuurder).
Uitdrukkelijk
dient
vermeld
dat
niet
kan
worden
volstaan
met
het
verstrekken
van
afschriften
van
grootboekkaarten,
jaarrekeningen
of
andere
soorten
van
overzichten
doch
dat
afschriften
van
de
aan
de afrekening ten grondslag liggende facturen en/of betalingsbewijzen dienen te worden overgelegd.
Rechten en plichten van de huurder en de verhuurder.
Daar waar partijen naast de huurprijs vergoedingen voor de levering van goederen en/of diensten overeenkomen treden de van dwingend recht zijnde bepalingen van
de art. 7:259, 7:260 en 7:261 BW in werking.
In deze artikelen is onder meer geregeld dat de verhuurder:
1.
Jaarlijks een naar (kosten)soort uitgesplitst overzicht aan de huurder dient te verstrekken binnen de daarvoor gestelde termijn.
2.
Na het verstrekken van het overzicht de huurder, op diens verzoek, de gelegenheid moet bieden tot inzage van de aan het overzicht ten grondslag liggende boeken
en andere zakelijke bescheiden.
Bovenstaande artikelen houden voor de verhuurder in dat hij recht heeft op:
•
De betaling van de vergoedingen,
•
De volledige in de wet genoemde termijn om tot het verstrekken van een overzicht te komen,
•
Verhogen van het voorschotbedrag.
De bovenstaande artikelen houden voor de huurder in dat hij recht heeft op:
•
De levering van de overeengekomen goederen en/of diensten;
•
Een overzicht binnen de in de wet genoemde termijn;
•
Inzage in de aan het overzicht ten grondslag liggende bescheiden, na het verstrekken van een overzicht.
Algemeen
De servicekosten lopen van 1 januari t/m 31 december. De afrekening naar de huurders toe is voor 1 juli.
Gespecificeerde servicekosten zijn in te zien op kantoor Beveland Wonen.
Over de servicekosten worden administratiekosten berekend over warmtelevering (2%), warmtemeting (1%) en over alles wordt 5% berekend.
Servicekosten per complex:
De totale kosten worden gedeeld door het aantal woningen in een complex.
Beveland Wonen betaald de servicekosten in de tijd dat de woningen niet zijn verhuurd.