Heeft u een klacht over naleving van de algemene regels van de Wet goed verhuurderschap door een woningcorporatie?Individueleklachtenoverhetnietnalevenvandealgemeneregelsvangoedverhuurderschapmeldtuviadeinterne klachtenprocedurevandewoningcorporatie.Bentudaarnanogsteedsniettevreden?Dankuntueenonafhankelijke klachtencommissieinschakelen.Woningcorporatieszijnverplichtomzichbijeenonafhankelijkeklachtencommissieaantesluiten.Het adres van deze commissie vindt u op de website van uw woningcorporatie. Download hier klachtenformulier: Heeft u een klacht over hoe de woningcorporatie u behandelt?Dezeklachtenmeldtuviadeinterneklachtenprocedurevandewoningcorporatie.Bentudaarnanogsteedsniettevreden?Dankuntu eenonafhankelijkeklachtencommissieinschakelen.Woningcorporatieszijnverplichtomzichbijeenonafhankelijke klachtencommissie aan te sluiten. Het adres van deze commissie vindt u op de website van uw woningcorporatie.Heeft u een geschil over de servicekosten?Daarvoormoetuindeeersteinstantiecontactopnemenmetuwwoningcorporatie.Komtuermetdewoningcorporatienietuit? Neem dan contact op met de Huurcommissie (), het Juridisch Loket () of met een juridisch adviseur die u zelf heeft gekozen.Veroorzaken uw buren overlast?Heeftueenconflictmetuwburen?Ofheeftuoverlastvanuwburenenkomtuersamennietuit?Neemdancontactopmetde woonconsulentvanuwverhuurderomdesituatietebespreken.Somsbemiddeltdewoningcorporatie,oftreftdezeandere maatregelenomoverlastoptelossen.Ookhebbenveelgemeenteneenmeldpuntwoonoverlast.Zo’nmeldpuntgeeftadvies.Het meldpuntschakeltdejuistehulpin,wanneerdatnodigis.Ukuntookbuurtbemiddelingoverwegen.Buurtbemiddelingwordtmeestal doorvrijwilligersgedaan.Wiltuwetenofinuwgemeentebuurtbemiddelingbestaatenwelkeorganisatieditaanbiedt?Neemdan contact op met de gemeente.Heeft u een klacht over achterstallig onderhoud of werkzaamheden aan de woning?Probeerheteerstsamenoptelossenmetdewoningcorporatie.Ukuntuwklacht(schriftelijk)meldenviadeinterne klachtenprocedurevanuwwoningcorporatie.Luktditniet?DankuntuuwgeschilvoorleggenaandeHuurcommissie.Bespreekmet hen de mogelijkheden voor eventuele vervolgstappen.Met welke klachten kunt u bij de Huurcommissie terecht?Ukunteenklachtindienenoverhetgedragvanuwverhuurder,eenvanzijnmedewerkersofeenbedrijfdatvooruwverhuurder werkt. Bijvoorbeeld: •Uw verhuurder houdt zich niet aan afspraken. •U voelt zich beledigd of bedreigd door uw verhuurder. •Uw verhuurder komt uw woning of kamer binnen zonder te kloppen of zonder uw toestemming. •Uw verhuurder reageert niet op uw klachten, lost ze niet op of stuurt u van het kastje naar de muur. •Uw verhuurder doet te weinig tegen overlast van uw buren (die een woning van dezelfde woningcorporatie huren). Hoe schakelt u de Huurcommissie in?•Dien uw klacht eerst via de e-mail of met een brief in bij de klachtenafdeling van uw verhuurder.•Alleenalsuwverhuurdereenwoningcorporatieis:Bentuniettevredenoverdemanierwaaropuwklachtisopgelost?Ofreageert deklachtenafdelingnietbinneneenredelijketermijnvan3weken?DankuntuuwklachtvoorleggenaandeKlachtencommissie waaruwwoningcorporatiebijaangeslotenis.Dewebsitevanuwwoningcorporatievermeldthoeuuwklachtbijdeze klachtencommissie kunt indienen. Is dit niet duidelijk, neemt u dan contact op met de woningcorporatie. Zij moet u verder helpen. •Levertdatnietsop,dankuntudeHuurcommissieinschakelen.LoginopMijnHuurcommissieenvulhetformulierKlachtovereen gedraging van de verhuurder in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie om uw klacht te beoordelen.Welke klachten behandelt de Huurcommissie niet?•het wel of niet toewijzen van een woning •betalingsachterstanden •het beëindigen van uw huurcontract •het afsluiten van gas, elektriciteit of water •(het terugkrijgen van) de borgsom die u aan uw verhuurder heeft betaald. Wat kunt u verwachten van een uitspraak over uw klachtNa afloop van ons onderzoek ontvangen u en uw verhuurder een uitspraak: •Vinden wij uw klacht terecht? Dan noemen we de klacht gegrond. •Vinden wij dat u geen gelijk had met uw klacht? Dan noemen we de klacht ongegrond. Met onze uitspraak kunt u hopelijk samen met uw verhuurder het probleem oplossen. Uw klacht is gegrond.Wij kunnen uw verhuurder niet verplichten uw klacht op te lossen. Lost uw verhuurder uw klacht daarna nog niet op? Dan kunt u naar de kantonrechter gaan. Als wij uw klacht gegrond hebben verklaard, staat u sterk in een rechtszaak. De rechter kan uw verhuurder wél verplichten om uw klacht op te lossen. Vraag tijdig bij de kantonrechter binnen hoeveel weken u uw procedure moet starten. De Huurcommissie kan geen boete of schadevergoeding.De Huurcommissie kan uw verhuurder geen boete geven of schadevergoeding laten betalen. Dat kan alleen de rechter.
HUURDERSVERENIGING DE BEVELANDEN
klachten over woningcorporatiesHeeftueenvraagofeenklachtovereenwoningcorporatie?Hierondervindtuantwoordenop veelgesteldevragen.DeAutoriteitwoningcorporaties(Aw)behandeltgeenindividueleklachtenvan huurders over hun corporatie of over andere huurders.
Huurdersvereniging de BevelandenLivingstoneweg 7 4462 GL Goes